Formularz zgłoszeniowy
Ważne informacje
Wytyczne dotyczące zrównoważonego projektowania
Przed Tobą wyzwanie zaprojektowania współczesnej kolekcji dla nowoczesnej, podążającej za modą osoby dorosłej, która troszczy się o środowisko i aktywnie poszukuje komfortu i stylu. Twoja kolekcja może pozytywnie wpłynąć na środowisko m.in. ratując odpady tekstylne, wykorzystując techniki projektowania w obiegu zamkniętym, a jednocześnie będzie nowym, oryginalnym podejściem do rozwiązywania problemów, z jakimi mierzymy się jako branża mody. Oznacza to, że począwszy od wyboru materiałów, poprzez projektowanie wzorów, tworzenie szablonów, uwzględnianie odbiorcy Twojej kolekcji, a także możliwość ponownego wykorzystania produktu lub przetworzenie go po użyciu, musisz dobrze rozumieć wpływ swoich produktów na środowisko i szukać rozwiązań w tym kontekście już podczas rozpoczęcia prac nad kolekcją. Pamiętaj, że powinieneś być w stanie jasno wyjaśnić swoje decyzje na każdym etapie tworzenia zrównoważonej kolekcji. Skup się na rozpoznaniu strategii w obszarze zrównoważonego projektowania, które obejmują projektowanie z uwzględnieniem niskiej ilości odpadów, biorą pod uwagę wpływ materiału i procesów projektowych na środowisko, skupiają się na trwałości oraz możliwości ponownego użycia/przetworzenia finalnego produktu i/lub jego komponentów.
Podczas projektowania uczestnik powinien uwzględnić zasady zrównoważonego projektowania:
1. PRODUKT
Przemyśl cel jego tworzenia. Zrównoważony produkt powinien być autentyczny, oryginalny, ale także potrzebny i użyteczny. Projektując myśl w kontekście całego cyklu życia produktu (skąd pochodzi surowiec, jak jest wytwarzany, jak będzie użytkowany i jak będzie jego „koniec”).
2. MATERIAŁ I TRWAŁOŚĆ
Zwróć uwagę na jakość materiałów. Zastanów się jak dobór materiału może wpłynąć na zwiększenie żywotności/trwałości produktu. Używaj materiałów, które mogą zostać powtórnie przetworzone – ogranicz użycie miksów, przemyśl użycie jednego materiału w ramach kolekcji, by umożliwić jej późniejszy recycling. Jeżeli zależy Ci na łączeniu materiałów, pomyśl nad możliwością ich późniejszego demontażu. Przemyśl dobór jakości oraz dobór technik barwienia – także pod względem wpływu ich wytwarzania na środowisko. Poinformuj odbiorcę, jak powinien dbać o produkt by przedłużyć jego żywotność i jakie ma możliwości, gdy zdecyduje, że nie chce już więcej z niego korzystać. Zastanów się jak sprawić by produkt stawał się atrakcyjniejszy i zwiększał swoją wartość w miarę używania.
3. PROJEKT TECHNICZNY
Zgodnie z zasadą use less, uwzględnij zużycie materiału w swoich projektach. Pomyśl o tym już na etapie przygotowania szablonów w duchu zero waste, co pozwoli ograniczyć – lub całkowicie wyeliminować – odpad przy tworzeniu projektów.
4. WIELOFUNKCYJNOŚĆ
Zastanów się jak sprawić, by Twój projekt był wielofunkcyjny, a odbiorca mógł korzystać z niego na wiele różnych sposobów. Stwórz projekt, który można łatwo dostosować do odbiorcy dzięki mnogości fitów i stylizacji lub dzięki dostępnym funkcjonalnościom. Przemyśl stworzenie odbiorcy możliwość personalizacji/customizacji produktu.
5. WPŁYW NA ŚRODOWISKO
Wykorzystaj dostępne innowacje technologiczne i procesowe (np. projektowanie 3D) do zaprojektowania rozwiązań o większej trwałości i mniejszym negatywnym wpływie na środowisko. Przemyśl użytkowanie produktu – co możesz zrobić by produkt prać i suszyć rzadziej i z mniejszym negatywnym wpływem na środowisko. Pomyśl o kolejnych etapach życia produktu – przemyśl uwzględnienie w projekcie możliwości jego demontażu tak by komponenty nadawały się do ponownego wykorzystania.
6. ESTETYKA
Nie zapominaj o aspekcie estetycznym. Przemyśl połączenie funkcji i dbałości o środowisko z aspektem estetycznym, tak by finalny produkt adresował każdą z tych potrzeb.
7. ODBIORCA
Przemyśl, jak chciałbyś komunikować swoją kolekcję. Zastanów się jak stworzyć więź między Tobą a odbiorcą, która sprawi, że nie tylko sięgnie on po Twoje produkty, ale także będzie chciał je nosić przez długi czas. Zastanów się jak zapewnisz transparentność procesu powstawania Twojego produktu oraz poinformujesz odbiorców co mogą zrobić z ubraniem, gdy nie będą chcieli dłużej go nosić?
Co powinien zawierać WeTransfer: